Z Igą Harasimowicz porozmawiamy o tajnikach jej pracy dla Instytutu Audiowizualnego w Filmotece Narodowej, o prowadzonych przez nią projektach i ogromnych archiwach Filmoteki Narodowej. Na czym dokładnie polega jej praca? Dlaczego taśma nitro jest łatwopalna? Jakie filmy w pierwszej kolejności trzeba archiwizować? Jak wygląda ten proces? I tak naprawdę ile szpul taśmy filmowej mieszczą archiwa Instytutu? Iga jakiś czas temu nadzorowała rekonstrukcję cyfrową filmu „Ostatni etap” Wandy Jakubowskiej (film z 1947 roku), który repremierowo pokazano na prestiżowym Międzynarodowym Festiwalu Filmowym  w Berlinie. Rekonstrukcja „Ostatniego etapu” została nominowana właśnie do międzynarodowych nagród filmów odrestaurowanych za rok 2020... To dobry pretekst, by porozmawiać szerzej o wspaniałej pracy archiwistów filmowych.

Transmisja wydarzenia 06.06.2021 r., godz. 9:00

Wydarzenie tłumaczone na Polski Język Migowy

 

Iga Harasimowicz - koordynatorka projektów digitalizacyjnych i opiekunka zbioru wczesnych filmów zagranicznych oraz filmów animowanych z kolekcji Se-Ma-For w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym. Absolwentka stosunków międzynarodowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, kulturoznawstwa KU Leuven, oraz filmoznawstwa PAN. Przez dekadę mieszkała w Meksyku gdzie pracowała przy festiwalach filmowych oraz dystrybucji filmów niezależnych. Koordynatorka festiwalu Święta Niemego Kina oraz kuratorka pokazów filmów odrestaurowanych cyfrowo. Absolwentka warsztatów archiwizacji, konserwacji i restauracji cyfrowej organizowanych przez Cineteca di Bologna. Miłośniczka jazzu, parmezanu, sycylijskiego kremu z pistacji, włoskiego Renesansu i twórczości Picassa.

 

Spotkanie poprowadzi Anna Serdiukow. Absolwentka Instytutu Dziennikarstwa i Laboratorium Reportażu na Uniwersytecie Warszawskim oraz Gender Studies na Uniwersytecie Jagiellońskim. Publikuje m.in. w „Zwierciadle” i „Magazynie Filmowym” Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Członkini Koła Piśmiennictwa Filmowego SFP i polskiej sekcji FIPRESCI. Konsultuje scenariusze, m.in. wielokrotnie nagradzany w Polsce i za granicą film „Płynące wieżowce” Tomasza Wasilewskiego. Zajmuje się promocją polskiego kina, na stałe współpracuje z firmą Balapolis produkującą m.in. filmy Anki i Wilhelma Sasnali. Przez cztery lata dyrektor artystyczna Forum Kina Europejskiego Cinergia w Łodzi. Przez sześć lat rzeczniczka prasowa Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film, od zeszłego roku również koordynatorka programowa wydarzenia. Współautorka albumu „Andrzej Wajda. Ostatni romantyk polskiego kina”.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Zapraszamy